Newsletter
Zamknij
Zapisz się na newsletter i otrzymaj najpotrzebniejsze wzory

Badania wykazują, że ludzie odbierają napływające do nich informacje za pomocą trzech głównych kanałów sensorycznych: wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego. Oznacza to, że uczniowie potrzebują podawania wiedzy w różny sposób. Dlatego właśnie opracowałam unikatową metodę nauczania, którą nazwałam „Wizualna matematyka”.

Dzięki wiedzy i doświadczeniu, które zdobyłam podczas studiów (Rachunkowość i skarbowość, Ekonomia menadżerska), kursu z przygotowania pedagogicznego oraz pracując w korporacji jako protetyk słuchu, a wreszcie – prowadząc własną firmę; podczas korepetycji indywidualnych potrafię nie tylko dobrać odpowiednią dla ucznia metodę przekazania wiedzy, ale również sprawić, by sam zainteresowany pracował z zaangażowaniem. Wysoką skuteczność potwierdzają tysiące opinii – zarówno uczniów, jak i nauczycieli.

Doświadczenie zawodowe pomaga mi w przekazywaniu wiedzy prostym językiem, bez stosowania skrótów myślowych czy trudnych, niezrozumiałych dla ucznia definicji. Jednak, aby to osiągnąć, potrzebuję „wyczuć”, jakim typem osobowości jest uczeń, który do mnie przychodzi i z czym jeszcze, oprócz zagadnień z matematyki, się zmaga.

Uważam, że brak umiejętności uczenia się nie wynika nigdy ze złej woli dziecka czy nastolatka.

Wiem z praktyki, że jeśli ktoś ma problem z opanowaniem materiału, zazwyczaj stoją za tym inne przyczyny. W swojej pracy – oprócz rozwiązywania zadań – pomagam uczniowi pokonać jego blokady psychiczne:

– zaburzenia logicznego myślenia

– strach przed oceną, kiedy udzieli niepoprawnej odpowiedzi

– stres związany z wystąpieniami publicznymi czy egzaminem

– brak wsparcia (szczególnie w tłumaczeniu) ze strony rodziców.

Zazwyczaj potrzebuję maksymalnie 3 lekcji, aby poznać ucznia i znaleźć sposób komunikacji, który najszybciej do niego trafi. Moja otwartość i łatwość nawiązywania kontaktów sprawiają, że uczeń skupia się na zadaniach, kiedy czuje się bezpieczny w relacji ze mną.

POZNAJ WIZUALNĄ MATEMATYKĘ

Jak już wspomniałam – moje doświadczenie zawodowe pomogło mi opracować autorską metodę nauczania matematyki uczniów na wszystkich szczeblach edukacji. „Wizualna matematyka” to połączenie wszystkich trzech sposobów przyswajania wiedzy:

  1. wzrokowego – na tablicy, tablecie lub ekranie swojego komputera pokazuję, jak rozwiązać dane zadanie. Dodatkowo przygotowuję materiały graficzne, aby uczeń zrozumiał i zapamiętał każdy etap wykonywanych działań;
  2. słuchowego – mówię, co w danym momencie zapisuję i skąd się to wzięło. Ponadto stosuję storytelling, czyli podczas wyjaśniania jakiegoś zagadnienia odnoszę je do życia codziennego ucznia, pracując na jego skojarzeniach;
  3. kinestetycznego – po rozwiązaniu dwóch zadań przeze mnie, z uwzględnieniem szczegółowego objaśnienia ich, uczeń przystępuje do pracy samodzielnej. Otrzymuje ode mnie przykład, który wymaga podobnego działania.

Nie stosuję zadań domowych. Wychodzę z założenia, że jeżeli uczeń czuje obszar do pracy, to z własnej inicjatywy rozwiąże dodatkowo kilka zadań. Służę pomocą, jeżeli będzie chciał sprawdzić, czy dobrze je rozwiązał. Jest to jedna z metod charakterystycznych dla tzw. „pozytywnej dyscypliny”. Pomaga uczniowi wypracować nawyk samodyscypliny i wziąć odpowiedzialność za efekty pracy.

 

Anna Stęrzewska

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *